Koningsdag in Beijing

30 april 2013 - Beijing, China

Terwijl in Nederland iedereen zich klaarmaakte voor de troonswisseling hadden wij een heel ander programma. Wij werden pas om 9  uur wakker!  Nadat ik als 1e om half 5 al klaar wakker geworden was en ik er uiteindelijk om half 6 maar uit was gegaan voor een bak thee heb ook ik daarna weer de slaap gevat en hebben we het met z'n drietjes in 1 bed dus tot 9 uur uitgehouden. Dat met z'n drietjes in 1 bed was een probeersel. Wij hebben een heel groot bed en Lu-Sanne's bed is een houten bank met een paar matjes erop, kogeltje hard. Nu weten we dat nog van de vorige keer, Chinese matrassen zijn van het kaliber plankhard. Zolang het goed gaat kan Luusje dus bij ons in bed, als ze gaat draaikonten leggen we haar over. Ons programma vandaag was een bezoek aan het plein van de Hemelse vrede en de verboden stad. Op zich ligt dit op redelijke loopafstand maar wij dachten dit sneller te kunnen met de metro. Nou ja om een lang verhaal kort te maken, we zijn een behoorlijke tijd onderweg geweest en hebben meer gelopen dan wanneer we gewoon direct (goed) gelopen waren. Hierdoor zijn we nog door een ander Hutongdeel van de stad gelopen. Op zich een belevenis en een letterlijk kijkje in het leven van de mensen in de arme wijken. Een bankstel of een gammel stoeltje en een tafeltje dat wij niet eens meer met de caravan mee zouden nemen staan voor de deur, de straat of stoep waar de mensen aan zitten of gehurkt bij zitten. Uit de piepkleine keukentjes komen de heerlijkste geuren en de mensen zitten dus met hun bord noedels op straat. Een paar keer zag ik daar dan een meisje bij van Luusje's leeftijd en net als 6,5 jaar geleden dacht ik, tja zo had Lu-Sanne ook kunnen leven. Niet perse na deze "kennismaking" met China maar al eerder zei ze de mensen zijn arm hier hé mam? Maar ook opmerkingen als ik ben blij dat ik geadopteerd ben en ik zou hier nooit willen wonen komen toch wel aan bij ons. Hopelijk blijft ze er zo over denken en zonder een oordeel over het leven hier te willen geven is het wel de realiteit, er zijn best goed gevulde Chinezen met Europese auto's en in het vliegtuig hierheen gingen veel Chinezen terug naar huis na een vakantie in Europa maar er zijn ook heel veel mensen aan wie deze welvaart compleet voorbij gegaan is. Op het plein was het, daar uiteindelijk aangekomen, goed toeven, het was druk maar de massa verspreidde zich goed, daarna door gelopen naar de verboden stad wat nog steeds indrukwekkend was maar zo verschrikkelijk druk dat het ook weer goed was toen we eruit liepen. Nu ondertussen besloten om maar gewoon terug te gaan lopen en via een tussenstop bij de supermarkt hadden we een dilemma: wat doen we met het avondeten? Gisteren hebben we in ons hostel gegeten maar aangezien een deel van de menukaart niet te bestellen was en we dus uitkwamen op patat met kipnuggets dacht ik dat is 1 keer maar niet weer. Aangezien we helemaal niet in een toeristisch gedeelte van de stad zitten had niet iedereen in ons 3.koppig gezelschap zin om een restaurant binnen te stappen maar ik wel. Gepaard met een, via internet gedowloade, Chinese menukaart stapten we toch een restaurantje binnen hier net om de hoek. Nu had ik ook niet het idee dat mijn Chinees verstaan zou worden maar we kregen bij de reguliere menukaart een plaatjes menukaart met de Engelse benamingen erbij en ik wil niet te overmoedig en pocherig doen maar het was lekker, en dan met een hoofdletter L. Helaas tot groot verdriet van Luusje zou dit wel eens ons stamrestaurantje kunnen worden. Vandaag hebben we gekozen voor dikke slierten noedels, gehakballetjes, eiersoep, gezouten komkommer en een schaal roergebakken groenten met peultjes, broccoli, champignons, paksoi, cantarellen, zo lekker, dat gerecht gaan we vaker eten. Alleen de soep vonden we alle 3 niet lekker. Maar goed deze heerlijke voedzame maaltijd, inclusief  3 cola, heeft ons 105 yuan gekost, zeg maar 12,50. Nou daar kun je wel wat voor uitproberen, toch? Morgen gaan we ivm 1 mei, wat hier een nationale feestdag is, geen officiele gelegenheden bezoeken, veel te druk, maar in plaats daarvan willen we terug naar het Ritanpark en kijken of de zijdenmarkt open is. We gaan dan terug naar het deel van Beijing waar we vorige keer waren. Dikke knuffel van ons drietjes.

1. Anita:
    30 april 2013
    Gezellig toch met z'n drietjes in 1 groot bed? En wat een prachtig weer is het daar. Hier is de lucht af en toe ook wel blauw, maar het is nog geen korte mouwen weer! Veel plezier verder en laat de indrukken goed op je inwerken. Veel liefs van ons allemaal.
  2. Ton visser:
    30 april 2013
    Pa Opi visser het weer is bij jullie beter da hier ik lees dat jullie al leuke dingen hebben gedaan en geniet van alles groetjes pa opi
  3. BaDiNeHenBa:
    1 mei 2013
    Ja, de herinneringen komen zo weer boven.
    En het eten lijkt mij ook wel fantastisch