6 mei, Zomerpaleis

6 mei 2013 - Beijing, China

Vandaag stond een bezoek aan het Zomerpaleis op ons programma. Omdat dit aan de rand van de stad ligt betekende dit voor ons een flinke metroreis. Wel leuk, thuis komen lu-Sanne en ik werkelijk nooit in de bus of metro en hier lopen we van de ene lijn naar de anders. Tja wat wil je met een man/vader met een goed richtingsgevoel, daar hobbelen we dus als 2 makke schaapjes achter aan. De metro gaat trouwens keurig op tijd, ieder paar minuten en nu vanavond in de spits staan er guards om je de goede richting uit te sturen omdat op de perrons stukken afgelijnd zijn om de boel goed door te laten stromen. Mensen hebben hier behalve voor ouderen ook respect voor kinderen. Zo is menig metroreiziger al voor Lu-Sanne opgestaan. In het begin vond ze dat maar eng om zo tussen de starende chinezen te zitten terwijl wij bij haar staan. Nu ga ik zitten en neem haar op schoot. We raken redelijk gewend aan het gestaar hoewel ik het heel wat blijf vinden voor zo'n klein grietje hoor. Op de heenreis kwamen we op vliegveld Helsinki 3 Nederlandse gezinnen tegen die met hun adoptiekinderen door China gingen trekken, ze bleven 3 dagen in Beijing en zouden oa naar Xian gaan en zij zouden in het midden van China ook het kindertehuis gaan bezoeken. Deze kids waren net allemaal 8 geworden. Ik ben heel blij dat wij er bewust voor gekozen hebben om het voor nu bij Beijing te laten. Het is voor ons al vermoeiend en we merken dat het dat voor haar ook is. Ze is onrustig in haar slaap en droomt over van alles en dat koppie draait maar. Ik heb steeds gezegd dat de cultuurshock al groot genoeg zou zijn en dat is ie!
Ik heb ooit wel eens de uitdrukking van een meisje gelezen dat 4 was toen ze naar Nederland kwam: ik ben een loempia met kaasvulling. Dit is voor Luusje ook echt van toepassing van buiten chinees maar echt Hollands van binnen. Zo kan het eten haar hier niet echt bekoren. Ondertussen zij Jur en ik meer type kaassouflee met loempiavulling. Wat zullen wij de lekkere noedels gaan missen. Maar goed over ons programma van vandaag het zomerpaleis:: vorige keer zijn wij hier in mijn herinnering zo'n 2 uurtjes geweest en ik had serieus nog iets anders in mijn hoofd als we vroeg terug zouden zijn. Uiteindelijk zijn we van +/- kwart voor 12 tot na 1/2 5 binnen geweest en was ik blij dat we rond 6 uur in het hostel terug waren. We hadden alle 3 geen voeten meer over. Je kunt nu ook wel merken dat we al een poosje van huis weg zijn. We zijn moe, maar willen er ook nog alles uit halen. Morgen naar de dierentuin, daar kijkt Lu-Sanne erg naar uit. Maar eens kijken of we een Mac tegen komen want ons meisjes is dringend aan een "goede" maaltijd toe.

1. Jmaraaphorst:
    6 mei 2013
    wat heerlijk dat jullie zo genieten.We kunnen ons wel voorstellen dat het vermoeiend is,maar wel prachtig.Die lichttour door Beijing lijkt me ook schitterend.En dat verlichte vogelnest"".Prachtig.Kwam gisteren tot de ontdekking dat we "koningsdag"gemist hadden.Dus hadden we nog een heel stuk te lezen.Geniet nog maar lekker.Liefs en groeten,(O)pa en (O)ma.
  2. Jajuli:
    6 mei 2013
    loempia met kaasvulling , das een goede!!
    Bij ons op vakantie hadden een "soort "mac , snzckbar voor kids , kleine tafels , kleine stoelen super leuk...maar ik liep dus een restaurant verderop voor haar om bami te halen !! Die friet vond ze dan toch minder hahah, wij hebben dus een loempia met kaas bami vulling hahaha. Jammer dat we zo kort nog maar kunnen genieten van jullie mooie verhalen, maar haal eruit wat erin zit , je weet nooit wanneer je er weer komt !!
  3. Ton visser:
    6 mei 2013
    Hoi loempia met kaasvoeding dat is een goeie leuk hoe luus zit te eten ik merk dat jullie heel veel indrukken op doen maak er nog maar wat fijns van doei pa opi
  4. Anita:
    6 mei 2013
    Ik denk dat mijn reactie van vandaag verdwenen is en anders staat ie straks dubbel. Allereerst hele mooie foto's zo 's avonds. En morgen lekker naar de dierentuin. Veel plezier!